The Great Illusion
Het leerdoel voor deze opdracht was het leren werken met 3D in Nuke, met als grootste onderdeel het leren projecten. Zo kunnen we beelden projecten op 3D mesh waardoor we meer vrijheid hebben in comp. Door middel van deze techniek kunnen we bijvoorbeeld een hele nieuwe camera beweging maken.
Om dit te leren, heb ik eerst een omgeving gekozen. Hieronder staat een still uit de video die ik hiervoor gekozen. Het is een verlaten gebouw met een bewegende camera. Dit shot leek me uiterst geschikt voor deze opdracht.
De eerste stap was het tracken van het beeld. Dit heb ik in 3D Equalizer gedaan. De camera die hier uit volgde, kon ik in Nuke gebruiken om een eerste mesh te genereren. Deze werd gemaakt vanuit de point cloud die ontstond bij het tracken. Zoals te verwachten, was deze mesh totaal niet nauwkeurig. Het was echter wel een goed hulpmiddel voor het modellen van de geometry die ik wel kon gebruiken. Toen dit eenmaal gedaan was, kon het projecten beginnen. Ik heb hiervoor verschillende frames gebruikt, aangezien niet constant alles in beeld was. Vervolgens ben ik een paar keer heen en weer gegaan tussen Blender en Nuke om de geometry en bijbehorende texture goed te krijgen. Hierna kon ik de nieuwe camerabeweging maken. Dit was mogelijk, omdat ik nu alles in 3D had. Ik kon direct uit Nuke de nieuwe render halen wat super handig is.
Om dit shot nog wat vetter te maken, besloot ik ook het licht aan te gaan passen. Ik wilde dit verlaten gebouw omtoveren tot een soort nachtclub met dezelfde soort lichten. Om dit voor elkaar te krijgen, heb ik in Blender lichten toegevoegd en deze als aparte light groups gerenderd. Deze kon ik in Nuke aanpassen en laten knipperen op de beat.
Als laatste heb ik nog een rollende chromeball toegevoegd. Ik vond dit goed passen bij de sfeer van het geheel.
Resultaat